Friday, May 11, 2018

Huawei Akan Menawarkan App Wallet Crypto Pertama pada Telefon Pintar Terkini

Firma telekomunikasi Cina dan pembuat telefon pintar Huawei bermitra dengan BTC.com untuk melancarkan aplikasi cryptocurrency mudah alih untuk kedai aplikasi gergasi yang baru dilancarkan. 

BTC.com, yang dimiliki oleh Bitmain gergasi perlombongan, menjejaki perlombongan cryptocurrency dan maklumat blok, sementara juga menyediakan perkhidmatan dompet digital. Naib presiden tapak operasi perniagaan, Alejandro de la Torre, berkata aplikasi dompet barunya akan muncul di kedai app milik Huawei, AppGallery, yang dilancarkan pada bulan Mac.

Pada masa ini, AppGallery hanya tersedia untuk pelanggan melalui prapasang pada peranti Huawei terkini, tetapi akan dikeluarkan untuk versi lama pada suku kedua tahun ini. Yang berkata, usaha untuk meningkatkan sokongan wallet cryptocurrency masih merupakan langkah penting oleh Huawei, dan kemungkinan akan membuka perkhidmatan cryptocurrency ke pangkalan pengguna yang berpotensi besar.

"Kriptografi baru-baru ini telah mengembangkan pemahaman manusia tentang ekonomi digital secara besar-besaran ... Kami menjangkakan untuk melihat pertumbuhan besar dalam tabiat pengangkatan kriptiviti global dalam masa terdekat," kata Dr Jaime Gonzalo, naib presiden Huawei Mobile Services.

Langkah Huawei juga datang pada masa apabila gergasi teknologi bergerak untuk meningkatkan usaha yang lebih luas untuk pembangunan blockchain.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini oleh CoinDesk, Huawei melancarkan platform blockchain-as-a-perkhidmatannya pada bulan lepas - yang dibina di atas teknologi Hyperledger Fabric 1.0 yang dibangunkan oleh konsortium blockchain Hyperledger Foundation Yayasan Linux, di mana Huawei telah menjadi ahli sejak 2016.

Tulisan : Wolfie Zhao